Dnia 22 czerwca 2016 r. nastąpiło uroczyste podpisanie umowy partnerstwa pomiędzy Gminą Bystra-Sidzina a Gminą Szczucin, która pełni rolę instytucji realizującej projekt pn. „Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru województwa małopolskiego”.
Już z końcem czerwca br. na terenie Gminy Bystra-Sidzina rozpoczęły się pierwsze demontaże azbestu z dachów budynków mieszkalnych i gospodarczych w ramach projektu. Dzięki uczestnictwu Gminy w projekcie, do końca roku zostanie zdemontowanych i unieszkodliwionych około 145 ton wyrobów azbestowych. Dodatkowo zostanie również odebrane około 53 tony gruzu zalegającego na posesjach mieszkańców. Do projektu zgłosiło się 50 właścicieli nieruchomości z terenu naszej Gminy. Koszt przedsięwzięcia to 95 000 zł, który jest finansowany ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy w 85 %, oznacza to że uzyskamy dofinansowanie w wysokości 80 750 zł, natomiast pozostałe 15% kosztów ponosi Gmina. Realizacja projektu zapewnia bezpłatny odbiór azbestu mieszkańcom naszej gminy.
W związku z unijną dyrektywą, w Polsce materiały zawierające azbest powinny zniknąć całkowicie do 2032r. Projekt z pewnością pomoże przyspieszyć ten proces. (K.Klimala)